Κάλεσμα στην ΕΕ να παρέμβει για τις χρεώσεις των χειραποσκευών στις πτήσεις
Την παρέμβαση της ΕΕ στη διαμάχη σχετικά με το εάν οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους θα πρέπει να επιτρέπεται να χρεώνουν τους πελάτες που θέλουν να μεταφέρουν χειραποσκευές σε μια πτήση ζητούν ακτιβιστές, με ευρωπαϊκές ομάδες καταναλωτών να ζητούν την περασμένη εβδομάδα από τις Βρυξέλλες να διερευνήσουν τις πολιτικές τιμολόγησης επτά αεροπορικών εταιρειών, συμπεριλαμβανομένων των Ryanair, easyJet και Wizz Air.
Οι αεροπορικές εταιρείες «εκμεταλλεύονται τους καταναλωτές», δήλωσε ο Agustín Reyna, γενικός διευθυντής της BEUC, μιας ομάδας-ομπρέλας για 44 καταναλωτικές οργανώσεις, και «αγνοούν το ανώτατο δικαστήριο της ΕΕ που έκρινε ότι η χρέωση για χειραποσκευές λογικού μεγέθους είναι παράνομη».
«Δεν έχουμε βιώσει όλοι τον φόβο ότι οι χειραποσκευές μας δεν χωράνε στα μεγέθη της αεροπορικής εταιρείας και ότι θα ισχύσουν επιπλέον χρεώσεις;» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Το ζήτημα με τις χειραποσκευές
Ενώ κάποτε οι ταξιδιώτες ανησυχούσαν για το βάρος των βαλιτσών που μπαίνουν στο χώρο αποσκευών, τώρα η μείωση του επιτρεπόμενου ορίου χειραποσκευών προκαλεί επιπλέον άγχος στις ουρές των αεροδρομίων.
Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει κοινή πρακτική για τους ταξιδιώτες να αντιμετωπίζουν χρέωση εάν θέλουν να μεταφέρουν όλες τις βαλίτσες εκτός από τις μικρότερες, με τις χρεώσεις να ποικίλλουν μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών.
Οι επιβάτες της Ryanair, για παράδειγμα, μπορούν να μεταφέρουν μια μικρή τσάντα που χωράει κάτω από το κάθισμα δωρεάν. Ωστόσο, εάν ένας έλεγχος στην πύλη δέιξει ότι η χειραποσκευή είναι υπερμεγέθης, η επιπλέον χρέωση αγγίζει τις 60 λίρες. Μια μεγαλύτερη χειραποσκευή μπορεί να προστεθεί σε μια κράτηση πτήσης από 6 έως 36 λίρες ανάλογα με τη διαδρομή, αλλά, και πάλι, εάν κριθεί πολύ μεγάλη, κοστίζει 75 λίρες για να αποθηκευτεί.
Το συγκεκριμένα θέμα έχει προκαλέσει αξιοσημείωτη κόντρα στην Ισπανία εκεί όπου πέρυσι, το Υπουργείο Δικαιωμάτων των Καταναλωτών επέβαλε πρόστιμο σε πέντε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, συμπεριλαμβανομένης της Ryanair, συνολικού ύψους 179 εκατομμυρίων ευρώ για χρέωση στους επιβάτες για χειραποσκευές και κρατήσεις θέσεων. Αυτόν τον μήνα, Ισπανίδα δικαστής διέταξε τη Ryanair να επιστρέψει σε έναν επιβάτη 147 ευρώ για χρεώσεις χειραποσκευών που συσσωρεύτηκαν σε πέντε πτήσεις, συμπεριλαμβανομένου ενός ταξιδιού μετ’ επιστροφής από την Ισπανία στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Στο σκεπτικό της απόφασης, η δικαστής Raquel Martínez Marco δήλωσε ότι «οι χειραποσκευές είναι ένα ουσιαστικό στοιχείο της μεταφοράς επιβατών» και ως εκ τούτου «δεν μπορούν να υπόκεινται σε συμπλήρωμα τιμής». Η υπόθεση υποστηρίχθηκε από την ισπανική οργάνωση για τα δικαιώματα των καταναλωτών Facua, η οποία καταδικάζει την «παράνομη επιβάρυνση» από το 2018.
Ο Kenton Jarvis, διευθύνων σύμβουλος της easyJet, υποστήριξε ότι οι επιβάτες ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν για την υπηρεσία που ήθελαν. Είπε ότι το ένα τρίτο των πελατών της «δεν δέχονται κανένα βοηθητικό εξοπλισμό και ως εκ τούτου είναι πρόθυμοι να πάρουν τη δωρεάν μικρότερη χειραποσκευή».
Το να περιμένουν να πληρώσουν για άτομα που θέλουν να φέρουν μια μεγαλύτερη χειραποσκευή «δεν φαίνεται πολύ φιλικό προς τον καταναλωτή», πρόσθεσε.
Το πρόβλημα των αεροπορικών με τις δωρεάν χειραποσκευές
Ο Jarvis πρόσθεσε ότι οι δωρεάν χειραποσκευές ήταν προηγουμένως ένας «μεγάλος πονοκέφαλος» για την easyJet, επειδή δεν χωρούσαν όλες στα ντουλάπια πάνω από το κεφάλι των επιβατών. Αυτό οδήγησε σε καθυστερήσεις και σε ταλαιπωρία των επιβατών με την τοποθέτηση της αποσκευής τους στο χώρο αποσκευών. «Γι’ αυτό είναι καλό να ζητάμε απλώς από τον ταξιδιώτη να πληρώσει για αυτό που θέλει», είπε.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Michael O’Leary, δήλωσε ότι η εταιρεία δεν θα αλλάξει τις πολιτικές της: «Οι Ισπανοί έχουν έναν τρελό υπουργό που αποφάσισε ότι επειδή ο στρατηγός Φράνκο ψήφισε κάποιο νόμο 30 χρόνια πριν η Ισπανία ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι επιβάτες είναι ελεύθεροι να φέρουν όσες αποσκευές θέλουν», είπε.
«Είναι μια σαφής παραβίαση των ευρωπαϊκών κανονισμών», πρόσθεσε. «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη πει στην Ισπανία ότι είναι παράνομο» κατέληξε.
«Οποιαδήποτε προσπάθεια παρέμβασης θα αποτελούσε παραβίαση του κανονισμού που εγγυάται στις αεροπορικές εταιρείες την ελευθερία να καθορίζουν τιμές και πολιτικές χωρίς πολιτικές παρεμβάσεις», ανέφερε επίσης ο O’Leary.
«Βραχυπρόθεσμα, έχετε μερικές από τις υπηρεσίες καταναλωτών στην Ισπανία να λαμβάνουν αποφάσεις σε τοπικό δικαστικό επίπεδο και να τις διατυμπανίζουν», είπε. «Δεν πρόκειται να αλλάξει. Δεν αλλάζουμε την πολιτική μας. Θα παραπεμφθεί στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Θα ασκήσουμε έφεση κατά αυτών των αποφάσεων. Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει αυτή η ζήτηση από τους επιβάτες».
Η αναθεώρηση της νομοθεσίας της ΕΕ
Από την πλευρά του, ο Reyna ανέφερε ότι δεδομένης της τρέχουσας αναθεώρησης της νομοθεσίας της ΕΕ που διέπει τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, υπάρχει η ευκαιρία να διευκρινιστεί ποιες υπηρεσίες θα πρέπει να περιλαμβάνονται σε μια βασική τιμή εισιτηρίου.
«Τα δεδομένα μας δείχνουν ότι οι καταναλωτές αναμένουν να δουν ένα μικρό αντικείμενο και μια χειραποσκευή να συμπεριλαμβάνονται στην τιμή όταν αγοράζουν βασικά εισιτήρια», είπε.
«Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει επίσης να ορίσουν το «λογικό μέγεθος και βάρος» των χειραποσκευών για να αποφύγουν εκπλήξεις στο αεροδρόμιο και τελικά να μειώσουν τον αριθμό των διαφορών που κοστίζουν στους καταναλωτές και τις αεροπορικές εταιρείες χρόνο και χρήμα».
Ο Kevin Bodley, σύμβουλος στη δικηγορική εταιρεία Steele Raymond, ο οποίος ειδικεύεται στο δίκαιο της αεροπορίας, δήλωσε ότι η ισπανική απόφαση «έστειλε ένα σαφές μήνυμα κατά των κρυφών τελών των αεροπορικών εταιρειών».
«Το τελικό αποτέλεσμα υποδηλώνει την εμφάνιση ενός αυξανόμενου επιπέδου προστασίας των επιβατών εις βάρος των αεροπορικών εταιρειών», είπε ο Bodley. «Ωστόσο, αυτό μπορεί κάλλιστα να ακυρωθεί από την ανάγκη οι αεροπορικές εταιρείες να αυξήσουν τα συνολικά επίπεδα ναύλων για να καλύψουν αυτό με τελικό κόστος τους ταξιδιώτες».
Content Original Link:
" target="_blank">