Χρίστος Δήμας στα Παραπολιτικά: Τις επόμενες ημέρες πέφτουν οι υπογραφές για τον ΒΟΑΚ
*Διαβάστε επίσης: Παρουσία Μητσοτάκη οι υπογραφές για τον ΒΟΑΚ την επόμενη εβδομάδα - Οι σαφείς οδηγίες και τα μηνύματα προς… πάσα κατεύθυνση
Χρίστος Δήμας στα Παραπολιτικά: Τα χρονοδιαγράμματα για τα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα στη χώρα
Πόσα χρήματα θα απαιτηθούν για την αποκατάσταση των ζημιών σε οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο από τις κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias» και πότε θα ολοκληρωθούν τα έργα;Η αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν από τις θεομηνίες που έπληξαν τη Θεσσαλία και περιοχές της Στερεάς Ελλάδας τον Σεπτέμβριο του 2023 είναι ένα τεράστιο έργο σε κόστος και αντικείμενο εργασιών, ανάλογο με την πρωτοφανή έκταση των καταστροφών. Ενδεικτικά αναφέρω ότι στο οδικό δίκτυο οι παρεμβάσεις αφορούν 1.007 σημεία σε έξι περιφερειακές ενότητες, ενώ στον σιδηρόδρομο θα ανακατασκευαστεί το τμήμα από τον Δομοκό έως τη Λάρισα και θα εγκατασταθούν από την αρχή τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, τα οποία είχαν τοποθετηθεί λίγες ημέρες προτού εκδηλωθεί η κακοκαιρία. Στις αρχές αυτής της εβδομάδας υπογράψα με τις σχετικές συμβάσεις για τα έργα αποκατάστασης στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, με τον συνολικό προϋπολογισμό να αγγίζει το 1,35 δισ. ευρώ. Είναι ένα πολύ μεγάλο ποσό και έπρεπε πρώτα να εξασφαλιστούν τα χρήματα, τόσο από εθνικούς πόρους όσο και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, από το οποίο θα καλυφθούν περίπου τα 600 εκατομμύρια ευρώ, έπειτα από διαπραγμάτευση που έκανε η κυβέρνηση. Εχει σημασία να γίνει κατανοητό ότι με αυτά τα έργα οι υποδομές δεν θα επανέλθουν απλώς στην προηγούμενη κατάσταση, αλλά θα ενισχυθεί η ανθεκτικότητά τους απέναντι στην πιθανότητα εκδήλωσης ακραίων καιρικών φαινομένων στο μέλλον. Το ίδιο έχει γίνει, άλλωστε, και με τα 33 σχολεία στις πληγείσες περιοχές, όπου η αποκατάσταση έχει ήδη προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό και το κόστος καλύπτεται από δωρεά της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Σε τι χρονικό ορίζοντα θα παραδοθούν πλήρως στην κυκλοφορία τα δύο μεγάλα οδικά έργα που περιμένουν η Κεντρική και η Δυτική Ελλάδα, ο Ε65 και η Πατρών - Πύργου, αντίστοιχα;
Ο Ε65 θα αποτελέσει τη ραχοκοκκαλιά του οδικού δικτύουτης ηπειρωτικής Ελλάδας, συνδέοντας την Κεντρική Ελλάδα με την Εγνατία Οδό, με μεγαλύτερη ασφάλεια και ταχύτητα σε σχέση με το παρελθόν. Το τμή μα το οποίο εκκρεμεί να ολοκληρωθεί είναι από την Καλαμπάκα μέχρι την Εγνατία Οδό και υπολογίζεται ότι θα παραδοθεί την άνοιξη του 2026. Οσον αφορά στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος, τα πρώτα 65 χλμ. από Πύργο, βόρεια, μέχρι Αλισσό θα παραδοθούν έως το τέλος του Ιουλίου στην κυ κλοφορία. Τα υπόλοιπα 10 χλμ., φτάνοντας στο Μιντιλόγλι, στην είσοδο της Πάτρας, υπολογίζεται ότι θα παραδοθούν έως το τέλος του έτους, ώστε να έχουμε έναν σύγχρο νο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο, που θα συνδέει την Αθήνα με την Κόρινθο, την Πάτρα και τον Πύργο.
Υπάρχει κι ένα μεγάλο οδικό έργο στην Κρήτη, ο ΒΟΑΚ, που έχει πάει πίσω ως προς το αρχικό χρονοδιάγραμμα και έχει αναπτυχθεί μια ανησυχία στους κατοίκους. Ποια δέσμευση μπορείτε να τους παρέχετε;
Τις επόμενες ημέρες αναμένεται μια εξαιρετικά θετική εξέλιξη για τον Βόρειο Οδικό Αξονα της Κρήτης, καθώς πρόκειται να υπογραφεί η σύμβαση του τμήματος Χανιά - Ηράκλειο. Με αυτή την εργολαβία μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης το τρίτο και μεγαλύτερο τμήμα του έργου, καθώς ήδη λειτουργούν τα εργοτάξια στα άλλα δύο τμήματα: Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Αγιος Νικόλαος. Το πρώτο από αυτά αφορά σε οδικό άξονα μήκους 22,4 χλμ., συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο εξυπηρέτησης, κατασκευή γεφυρών, σηράγγων, ανισόπεδων κόμβων και Σταθμού Εξυπηρέτησης Επιβατών και περιλαμβάνει τα τμήματα Χερσόνησος-Μάλια και Μάλια-Νεάπολη. Το δεύτερο τμήμα αφορά τη βελτίωση-διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη-Αγ. Νικόλαος, με την κατασκευή αρτηρίας με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, διαχωρισμένου οδοστρώματος κυκλοφορίας, συνολικού πλάτους 22,25 μ. και μήκους περίπου 14,5 χλμ.

Η Θεσσαλονίκη περιμένει δύο μεγάλα οδικά έργα για να ανασάνει κυκλοφοριακά, την επέκταση του μετρό και το Flyover. Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα;
Με την κατασκευή της Υπερυψωμένης Λεωφόρου Ταχείας Κυκλοφορίας (Flyover) επι διώκεται η αποσυμφόρηση της εσωτερικής περιφερειακής οδού, η οποία καθημερινά δέχεται υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο, ειδικά τις ώρες αιχμής. Το Flyover θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα/ώρα, από 5.000 σήμερα. Η πρόοδος κατασκευής έχει ξεπεράσει το 20% και με βάση το χρονοδιάγραμμα η ολοκλήρωση του έργου προβλέπεται τον Μάιο του 2027. Το μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένα έργο το οποίο άλλαξε τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης και η αξία του αποδεικνύεται κάθε ημέρα ολοένα και περισσότερο. Το έργο της επέκτασης προς την Καλαμαριά, με πέντε νέους σταθμούς, είναι σε πλήρη εξέλιξη και, σύμφωνα με την τελευταία ενημέρω ση που είχαμε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη από την Ελληνικό Μετρό Α.Ε., όπου επισκεφθήκαμε και το εργοτάξιο, θα ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2026.
Πέρα από τις νέες υποδομές, παρατηρείται μια διαχρονική έλλειψη στη σωστή και τακτική συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών. Εχετε κάποιον σχεδιασμό για το ζήτημα αυτό;
Το σκέλος της συντήρησης των υποδομών είναι εξίσου σημαντικό με αυτό της κατασκευής, γιατί είναι αυτό που εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των έργων. Είναι στις προθέσεις μας να καταρτίσουμε άμεσα ένα μητρώο κρίσιμων υποδομών, το οποίο θα περιλαμβάνει τις γέφυρες, τις σήραγγες και τα φράγματα, που αποτελούν ένα δομικό κεφάλαιο μεγάλης αξίας για τη χώρα μας. Ηδη, σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, υλοποιείται το έργο «Εξυπνες γέφυρες», το οποίο αποσκοπεί στην αναβάθμιση οδικών γεφυρών, αλλά και 100 σιδηροδρομικών γεφυρών, με καινοτόμες μεθόδους. Επιπλέον, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συνδράμει τους δήμους και τις περιφέρειες με πόρους και τεχνογνωσία στη συντήρηση των έργων υποδομής στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά τους, όταν υπάρχει σχετικό αίτημα από τους ΟΤΑ. Στους αυτοκινητοδρόμους, η ευθύνη της συντήρησης είναι στους παραχωρησιούχους, στο πλαίσιο των συμβατικών τους υποχρεώσεων. Συνεπώς, με άμεσο και έμμεσο τρόπο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μεριμνά για τη συντήρηση των εθνικών υποδομών, ενισχύοντας διαρκώς το πλαίσιο και ενσωματώνοντας νέες τεχνικές και εργαλεία.
Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα «Παραπολιτικά», το Σάββατο 3 Μαΐου
Content Original Link:
" target="_blank">