ΕΕΤΤ: «Μπλοκάρει» τις αθέμιτες χρεώσεις από υπηρεσίες SMS
Νέο κανονισμό, με τον οποίο θα θεωρείται υποχρεωτική η ρητή συναίνεση του καταναλωτή για την εγγραφή του σε συνδρομητικές πολυμεσικές υπηρεσίες μέσω κινητού τηλεφώνου, φέρνει σε διαβούλευση η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωιών και Ταχυδρομείων με στόχο τον εξορθολογισμό της συγκεκριμένης αγοράς.
Ο νέος κανονισμός, με τίτλο «Κώδικας Δεοντολογίας για την Παροχή Υπηρεσιών με Πληρωμές που ενσωματώνονται στον Λογαριασμό Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (ΥΠ-ΛΗΕ) σε αντικατάσταση του Κώδικα Δεοντολογίας για την παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης», θα βρίσκεται σε διαβούλευση έως τις 30 Ιουνίου 2025.
Ο κανονισμός αυτός εξασφαλίζει τους χρήστες των δικτύων κινητής τηλεφωνίας από διάφορες αθέμιτες χρεώσεις μέσω των νέων υπηρεσιών άμεσης χρέωσης του λογαριασμού του κινητού τηλεφώνου. Οι υπηρεσίες αυτές, γνωστές ως Direct Carrier Billing, έχουν προσφέρει εδώ και μια τετραετία πεδίο σε διάφορους επιτήδειους για εξαπάτηση καταναλωτών. Η μορφή αυτή απάτης αφορά στην αγορά υπηρεσιών και αγαθών μέσω κινητού τηλεφώνου, με τη χρέωση να γίνεται απευθείας στο λογαριασμό κινητής τηλεφωνίας που εκδίδει ο πάροχος.
Κατά κανόνα, οι αυθαίρετες χρεώσεις αφορούν, κυρίως, σε ψηφιακές υπηρεσίες (π.χ. παιχνίδια, αστροπροβλέψεις, συμβουλές κ.λπ.) και εφαρμόζονται ανά εβδομάδα, αντί ανά μήνυμα που ήταν η χρέωση στις πολυμεσικές εφαρμογές. Οι χρεώσεις κυμαίνονται μεταξύ 3 έως 5 ευρώ την εβδομάδα.
Ο τρόπος με τον οποίο «παγιδεύονται» οι χρήστες είναι απλός. Κάποιος χρήστης καλείται να κάνει , για παράδειγμα, ένα IQ τεστ σε κάποια πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης. Αφού το ολοκληρώσει, στη συνέχεια του ζητείται ο αριθμός του κινητού του τηλεφώνου ώστε με μήνυμα SMS να του αποσταλούν τα αποτελέσματα. Εισάγοντας, όμως, ο χρήστης τον αριθμό κινητού τηλεφώνου του, χωρίς να το γνωρίζει, δίνει τη συγκατάθεση του για εγγραφή στη συγκεκριμένη υπηρεσία, η οποία παρέχεται συνδρομητικά. Διαπιστώνει, δε, την εγγραφή του, μετά την έκδοση του λογαριασμού, όταν θα δει τις επιπλέον χρεώσεις.
Πώς προστατεύονται οι καταναλωτές
Μέ βάση τον νέο κανονισμό της ΕΕΤΤ:
Ο καταναλωτής δεν χρεώνεται για τη λήψη μιας υπηρεσίας τρίτου μέσω παρόχου κινητής τηλεφωνίας, αν δεν έχει ενημερωθεί κατάλληλα και δεν έχει δώσει τη ρητή και αδιαμφισβήτητη συναίνεσή του για τη συγκεκριμένη υπηρεσία πριν από τη λήψη της.
Ο τηλεπικοινωνιακός πάροχος αξιοποιεί τη διαδικασία αυθεντικοποίησης δευτέρου επιπέδου, μέσω της οποίας αιτείται την παροχή ρητής συναίνεσης του τελικού χρήστη για τη λήψη κάθε παρεχόμενης υπηρεσίας από τρίτο πάροχο (π.χ. τηλεφωνικές πληροφορίες, ενημερώσεις, μουσική κ.λπ.).
Ο τηλεπικοινωνιακός πάροχος, σε συνέχεια της λήψης μιας υπηρεσίας τρίτου και έπειτα από κάθε ενέργεια που επιφέρει χρέωση του τελικού χρήστη, στέλνει στον τελικό χρήστη αποδεικτικό χρέωσης (SMS, email κ.λπ.), χωρίς πρόσθετο κόστος για τον χρήστη.
Όταν ο τελικός χρήστης έχει παράπονο, καταγγελία ή αίτημα σχετικά με χρέωση από υπηρεσίες τρίτου, απευθύνεται και το υποβάλει στον τηλεπικοινωνιακό πάροχο του οποίου είναι συνδρομητής, αιτούμενος την επιστροφή χρημάτων.
Ο πάροχος δικτύου εξετάζει τα στοιχεία που διαθέτει σχετικά με τη συναλλαγή και μπορεί να αποφασίσει την επιστροφή χρημάτων στον συνδρομητή.
Ο τελικός χρήστης μπορεί με αίτησή του προς τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο δικτύου του οποίου είναι συνδρομητής να αιτηθεί τη φραγή της πρόσβασής του σε υπηρεσίες τρίτων.
Η δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας φραγής των υπηρεσιών δημοσιεύεται στον διαδικτυακό τόπο του παρόχου δικτύου και στην εφαρμογή του (app), απ’ όπου παρέχει υπηρεσίες, σε εύκολα εντοπίσιμο από τον τελικό χρήστη σημείο.
Η φραγή μπορεί να γίνεται συνολικά ή σε συγκεκριμένες κατηγορίες υπηρεσιών ή σε μια μεμονωμένη υπηρεσία.
Content Original Link:
" target="_blank">