Ηλεκτρική διασύνδεση: Πώς η Τουρκία επιχειρεί να εμποδίσει τα καλώδια της Ελλάδας - Τι δηλώνει στο parapolitika.gr ο πρόεδρος του ΙΕΝΕ, Κώστας Σταμπολής
Διαβάστε: Διπλωματική αντεπίθεση Ελλάδας - Κύπρου: Αναθερμαίνουν με το Ισραήλ τη συνεργασία του "3+1" - Τι δηλώνει στο parapolitika.gr o εκπρόσωπος του κυπριακού ΥΠΕΞ για την πρόσκληση στον Ρούμπιο
Αίγυπτος και ηλεκτρική διασύνδεση: Αμφιβολίες για το μέλλον
Και σε αυτή την περίπτωση πρωταγωνίστρια των ανησυχιών είναι η Αίγυπτος και ο ενεργειακός της ρόλος σε σχέση με την Ελλάδα και την Ευρώπη. «Η Αίγυπτος προσπαθεί αυτή τη στιγμή να αυξήσει την παραγωγή ενέργειας, διότι ενώ μέχρι πέρυσι ήταν καθαρά εξαγωγική χώρα στο φυσικό αέριο, μέσω υγροποιημένου αερίου LNG, τώρα οι ειδικές της ανάγκες έχουν αυξηθεί για ηλεκτρισμό και αέριο, με αποτέλεσμα να εισάγει πλέον αέριο. Αυτή τη στιγμή εισάγει. Και κάποιες μονάδες υγροποίησης που είχε εξαγωγικά, η μία δεν λειτουργεί καθόλου και η άλλη λειτουργεί περιοδικά» λέει στο parapolitika.gr ο κ. Σταμπολής, εκφράζοντας στη συνέχεια την αμφιβολία του για τη δυνατότητα να παράσχει η Αίγυπτος ηλεκτρικό ρεύμα στην χώρα μας. «Αυτό το έργο που προωθείται με την Ελλάδα είναι για ένα το ηλεκτρικό καλώδιο το οποίο θα ενώνει την Ελλάδα με την Αίγυπτο και υποτίθεται αυτό, όταν ολοκληρωθεί το 2031-2032, θα μεταφέρει ηλεκτρικό ρεύμα, ηλεκτρισμό, από την Αίγυπτο προς την Ελλάδα. Έχω προσωπικά, πολλές αμφιβολίες αν θα γίνει αυτό και το πιο πιθανό είναι να εξάγει η Ελλάδα ηλεκτρισμό προς την Αίγυπτο, που δεν θα έχει αρκετό» τονίζει ο ο πρόεδρος και εκτελεστικός διευθυντής του ΙΕΝΕ.
Η στρατηγική σημασία της διασύνδεσης Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ Ωστόσο, κατά τον κ. Σταμπολή ιδιαίτερα σημαντικής στρατηγικής σημασίας είναι η διασύνδεση με το ηλεκτρικό καλώδιο Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ. Η Κύπρος είναι η μόνη χώρα της ΕΕ, η οποία δεν είναι συνδεδεμένη με το ευρωπαϊκό δίκτυο, ενώ το Ισραήλ παρέχει ουσιαστικά τη σύνδεσή μας με την Ασία. «Είναι πολύ σημαντικό δίκτυο και καλώδιο και η Ελλάδα θα πρέπει αυτό το πρόβλημα που έχει με την Τουρκία να το διεθνοποιήσει. Δηλαδή είναι ένα ευρωπαϊκό project. Δεν μπορεί η Τουρκία να έρχεται και να σταματάει την πρόοδο αυτού του έργου. Θα πρέπει να βγει έξω και να χαλάσει τον κόσμο η Ελλάδα ότι αυτό είναι ένα ευρωπαϊκό έργο το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρώπη και δεν μπορεί να σταματήσει την ένωση του ευρωπαϊκού συστήματος με την Κύπρο και το Ισραήλ η Τουρκία. Θα έπρεπε να γίνει μια μεγάλη φασαρία και δεν γίνεται» τονίζει. Στο ερώτημα τι θα μπορούσε να κάνει η Ελλάδα, η απάντηση του είναι: «Πρέπει να αλλάξει η πολιτική. Διότι αν δεν αλλάξουμε τακτική δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα». Και τονίζει ότι «η μάχη πρέπει να δοθεί τώρα». Παράλληλα, επιμένει πως «θα πρέπει να διεθνοποιήσουμε το θέμα. Δόξα τω Θεώ. Διπλωμάτες πολλούς έχουμε, έχουμε υπηρεσίες σε όλη την Ευρώπη και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είμαστε από τα πιο παλιά μέλη και μιλάμε για ένα έργο που συγχρηματοδοτείται από την Ευρώπη και από την Ελλάδα. Εδώ παίζεται το θέμα του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ηλεκτρισμού. Δεν μπορεί να κάνουμε συζητήσεις με την Τουρκία. Δεν θα κάνουμε καμία συζήτηση. Η θέση μας είναι με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εμείς δεν έχουμε επιμείνει και δεν έχουμε προβάλλει κατάλληλα το θέμα. Δεν είδα τίποτα να γράφεται στον Ευρωπαϊκό Τύπο γι' αυτό το θέμα».
Τουρκία: εμπόδια στην ηλεκτρική διασύνδεση και τον IMEC
Τα εμπόδια που θέτει η Τουρκία, δεν περιορίζονται μόνο στις γνωστές σε όλους μας προκλήσεις επισημαίνει. Οι φόβοι ότι θα προβάλλει εμπόδια και στη χάραξη του IMEC είναι για πολλούς, όπως και για τον πρόεδρο του ΙΕΝΕ κ. Σταμπολή περισσότερο από πιθανοί. «Ο IMEC είναι ένα σχέδιο στα χαρτιά αυτή τη στιγμή. Το οποίο υποτίθεται ότι θα λειτουργήσει, διότι θα φτιαχτεί γραμμή ναυτιλιακή από τη Βομβάη στον Περσικό κόλπο, και από εκεί μέσω της Σαουδικής Αραβίας, της Ιορδανίας και του Ισραήλ κτλ. να φτάσει στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Αλλά εδώ υπάρχει και η άλλη δυνατότητα να πάει μέσω Ιράκ και Τουρκίας, που είναι πολύ πιο γρήγοροι οι διάδρομοι. Και οι Τούρκοι, βέβαια, αντιτίθεται στον IMEC. Και λένε “ελάτε μέσω Τουρκίας, που είναι πολύ πιο εύκολη και γρήγορη η διαδρομή”. Άρα, ο IMEC είναι ένα σχέδιο, το οποίο υποστηρίζεται από την Ινδία ασφαλώς, που έχει άμεσο ενδιαφέρον, τις Ηνωμένες Πολιτείες που ψάχνουν να βρουν μία εναλλακτική από τον κινέζικο διάδρομο. Ο IMEC, λοιπόν, θα είναι το αντίπαλον δέος του κινεζικού, ο οποίος λειτουργεί ήδη και πηγαίνει με τρένα μέσω Ρωσίας, Γερμανίας και φτάνει στα διάφορα μέρη στην Ευρώπη και μέσω του Πειραιά (σ.σ. όπου δρά η κινεζική COSCO). Άρα, προσπαθούν να εισάγουν τον IMEC, να εισάγουν μια καινούργια διαδρομή. Υπάρχουν ήδη αρκετές αντιδράσεις και από την Τουρκία και από άλλες χώρες. Αυτή τη στιγμή υπάρχει η σιδηροδρομική γραμμή από το Ιράκ προς το Τουρκία. Η πίεση της Τουρκίας θα είναι σε λίγο πολύ μεγάλη, προσπαθώντας να εκτοπίσει αυτό το έργο, τον IMEC. Άρα δεν είναι τόσο ξεκάθαρο ότι αυτό θα προχωρήσει χωρίς εμπόδια. Μπορεί να προχωρήσει, μπορεί να βάλουν πολλά χρήματα, να γίνουν υποδομές, αλλά και να γίνουν υποδομές που ουδείς μας εγγυάται ότι το έργο θα περνάει μέσω Πειραιά και δεν θα πηγαίνει από το Ισραήλ κατευθείαν στην Ιταλία και στην Ευρώπη». Content Original Link:
" target="_blank">