Τριπλή αύξηση µισθών - συντάξεων έως το 2027: Μερική επαναφορά ∆ώρων και µείωση ή κατάργηση προσωπικής διαφοράς από τον Απρίλιο 2026
Διαβάστε εδώ: Τριπλή αύξηση μισθών και συντάξεων μέχρι το 2027 - Δείτε αναλυτικά
Από τον Μάιο του 2024 έληξε η διετής αναστολή συµψηφισµών για αυξήσεις λόγω αλλαγής κλιµακίου, που είχε εφαρµοστεί εκτάκτως λόγω της πληθωριστικής κρίσης. Με την επιστροφή στο παλαιό καθεστώς οι αυξήσεις στους µισθούς µε προσωπική διαφορά δεν οδηγούν σε πραγµατική αύξηση αποδοχών, αλλά αποκλειστικά σε µείωση της προσωπικής διαφοράς, όπως ορίζουν οι µνηµονιακές διατάξεις του 2011.
Η προσωπική διαφορά παραµένει βασικός παράγοντας ανισοτήτων, καθώς υπάλληλοι µε ίδια χρόνια υπηρεσίας και προσόντα συχνά λαµβάνουν διαφορετικές αποδοχές, ανάλογα µε το πότε προσελήφθησαν, προήχθησαν ή αναγνωρίστηκαν τα επιπλέον προσόντα τους. Οι αυξήσεις που θεσπίστηκαν από το 2023 -όπως η αύξηση του κατώτατου µισθού και το επίδοµα επικινδυνότητας- συνεχίζουν να χορηγούνται σε όλους ανεξαιρέτως τους υπαλλήλους, χωρίς συµψηφισµό µε την προσωπική διαφορά. Ωστόσο, η ανάγκη διαµόρφωσης ενός δικαιότερου συστήµατος µισθολογικής εξέλιξης παραµένει.
Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους µελετά τρόπους εξισορρόπησης του συστήµατος, ώστε να αποκατασταθεί η ισοτιµία στις αποδοχές υπαλλήλων µε παρόµοια χαρακτηριστικά:
- Για παράδειγµα, υπάλληλος του δηµόσιου τοµέα µε 15 χρόνια υπηρεσίας και µεταπτυχιακό δίπλωµα λαµβάνει 700 ευρώ προσωπική διαφορά, ενώ συνάδελφός του µε ακριβώς τα ίδια προσόντα και χρόνια υπηρεσίας, αλλά µε µικρότερη προσωπική διαφορά (100 ευρώ), παίρνει 680 ευρώ λιγότερα κάθε µήνα.
- Άλλο παράδειγµα αφορά δύο υπαλλήλους του ίδιου φορέα µε ίδια ακαδηµαϊκά προσόντα και υπηρεσία 10 ετών, αλλά µε διαφορετική ηµεροµηνία πρόσληψης, που έχουν αποδοχές οι οποίες διαφέρουν σηµαντικά λόγω της εφαρµογής των µνηµονιακών νόµων που περιορίζουν τις αυξήσεις σε εκείνους µε προσωπική διαφορά.
Συγκεκριµένα, δύο υπάλληλοι του υπουργείου Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης στο 10ο ΜΚ -µε 19 έτη υπηρεσίας και οι δύο- έχουν βασικό µισθό 1.693 ευρώ, αλλά ο ένας έχει προσωπική διαφορά 203 ευρώ, ενώ ο άλλος 999 ευρώ. Οι συνολικές αποδοχές του πρώτου είναι 1.896 ευρώ, ενώ του δεύτερου 2.699 ευρώ, δηλαδή 42% υψηλότερες αποδοχές.
Στις συντάξεις, το µέτρο της κατάργησης της προσωπικής διαφοράς που επέβαλε ο Νόµος Κατρούγκαλου εξετάζεται να µεταφερθεί την 1η/1/2026, καθώς οι αυξήσεις δόθηκαν φέτος, ενώ ανοιχτό υπάρχει το ενδεχόµενο της πλήρους κατάργησής της για όλους τους υπόχρεους, µε αποτέλεσµα οι συνταξιούχοι να έχουν στερηθεί σωρευτικά αυξήσεις αποδοχών ύψους 13,15% από το 2022.
Το κόστος της κατάργησης της προσωπικής διαφοράς από το 2026 υπολογίζεται κοντά στα 200 εκατ. ευρώ, τα οποία αντέχει ο προϋπολογισµός του ΕΦΚΑ, µε δεδοµένο ότι το ετήσιο πλεόνασµα φέτος υπολογίζεται στα 950 εκατ. ευρώ. Να σηµειωθεί ότι την τελευταία πενταετία µηδένισαν την προσωπική διαφορά µε τις αυξήσεις που δόθηκαν στις συντάξεις περίπου 500.000 συνταξιούχοι και -από 1.200.000 το 2022- έχουν πέσει στις 700.000.
- Είναι χαρακτηριστικό πως για έναν συνταξιούχο µε σύνταξη 1.100 ευρώ και µε 400 ευρώ προσωπική διαφορά (σύνολο αποδοχών 1.500 ευρώ), η αύξηση κατά 2,4% για το 2025 θα υπολογιστεί επί των 1.100 ευρώ, όπερ σηµαίνει ότι η σύνταξη ανεβαίνει στα 1.126 ευρώ, ενώ η προσωπική διαφορά µειώνεται στα 374 ευρώ. Για να φτάσει η σύνταξη στα 1.500 ευρώ, θα χρειαστούν ετήσιες αυξήσεις 2,4% µέχρι το… 2037, οπότε και θα µηδενιστεί το ποσό της προσωπικής διαφοράς.
∆ηµοσιονοµικό πονοκέφαλο για την κυβέρνηση έχουν ανοίξει οι προσφυγές στο ΣτΕ από την Α∆Ε∆Υ και τις συνταξιουχικές οργανώσεις για την επαναφορά του 13ου και 14ου µισθού, και αντίστοιχα των συντάξεων, καθώς κατατίθενται στα δικαστήρια χιλιάδες αγωγές, µε την Ανώτατη Συνοµοσπονδία Συνταξιουχικών Οργανώσεων να ετοιµάζει πιλοτικές δίκες µε άλλα χαρακτηριστικά στο Ανώτατο ∆ιοικητικό ∆ικαστήριο για τους συνταξιούχους του ∆ηµοσίου και στο ΣτΕ για τους συνταξιούχους του ιδιωτικού τοµέα.
Σύµφωνα µε ασφαλείς πληροφορίες, ο υφυπουργός Οικονοµικών, Θάνος Πετραλιάς, µιλά για ένα δηµοσιονοµικό κόστος της τάξης των 3 δισ. ευρώ, γεγονός που καθιστά την επιστροφή αναδροµικών απαγορευτική, µε τις εύθραυστες οικονοµικές συνθήκες, ιδιαίτερα και µετά την προειδοποίηση του ∆ΝΤ προς την κυβέρνηση. Ωστόσο, εξετάζεται το µέτρο της µερικής επαναφοράς σε µισθούς και συντάξεις από το 2027, µε το µισό δηµοσιονοµικό κόστος (1,5 δισ. ευρώ), όπως ίσχυε µέχρι το 2012. ∆ηλαδή 250+250+500 ευρώ για τους δηµοσίους υπαλλήλους και 200+200+400 ευρώ για τους συνταξιούχους.
Να σηµειωθεί ότι το θέµα άνοιξε, µε αφορµή την εναρµόνιση των µισθών σε ∆ηµόσιο και ιδιωτικό τοµέα, ωστόσο οι εργαζόµενοι στο ∆ηµόσιο, τα ΝΠ∆∆ και τους ΟΤΑ δεν λαµβάνουν τα ∆ώρα, σε αντίθεση µε ό,τι ισχύει για τον ιδιωτικό τοµέα. Οι συνολικές απώλειες από την κατάργηση των ∆ώρων υπαλλήλων και συνταξιούχων ανέρχονται στα 50 δισ. ευρώ για την περίοδο 2013-2024. Όλα τα Ανώτατα ∆ικαστήρια έκριναν συνταγµατική την κατάργηση των ∆ώρων δηµοσίων υπαλλήλων - συνταξιούχων, και µάλιστα επιβεβληµένη για δηµοσιονοµικούς λόγους (απόφαση ΣτΕ 1439/2020).
Με την υπ’ αριθµ. 1389/2021 απόφασή του, το Ελεγκτικό Συνέδριο (Ολοµέλεια) αποφάνθηκε ότι είναι συνταγµατική η κατάργηση των ∆ώρων για τους συνταξιούχους δηµοσίους υπαλλήλους, λειτουργούς και απόστρατους όλων των Σωµάτων Ασφαλείας και του Στρατού. Με τις υπ’ αριθµ. 1403-1407/2022 αποφάσεις της, η Ολοµέλεια του ΣτΕ απέρριψε εκ νέου το αίτηµα των συνταξιούχων για επαναφορά των ∆ώρων σε µόνιµη βάση και αναγνώρισε µόνο τη χορήγηση αναδροµικών 11 µηνών (Ιούνιος 2015-Μάιος 2016) και µόνο σε όσους άσκησαν αγωγές µέχρι 31/7/2020.
* Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά στις 31 Μαΐου
Content Original Link:
" target="_blank">