TechCrunch - Στο εδώλιο η SpaceX: Δύο πρώην εργαζόμενοι καταγγέλλουν απολύσεις και αμέλεια για την ασφάλεια
Δύο πρώην εργαζόμενοι της SpaceX κατέθεσαν αγωγές για άδικη απόλυση, καταγγέλλοντας ότι η εταιρεία του Ίλον Μασκ προτάσσει την ταχύτητα και την εξοικονόμηση κόστους εις βάρος της ασφάλειας των εργαζομένων.
Οι αγωγές περιλαμβάνουν σοβαρές καταγγελίες για τραυματισμούς, εξαντλητικά ωράρια και ηλικιακές διακρίσεις, ενώ έρχονται στο φως την ώρα που η SpaceX επιταχύνει κρίσιμα διαστημικά της προγράμματα.
Σύμφωνα με το TechCrunch, όταν ο επί χρόνια επόπτης Ρόμπερτ Μάρκερτ προειδοποίησε τα στελέχη της SpaceX ότι ένα στάδιο στη διαδικασία ανάκτησης του καλύμματος πυραύλου θα μπορούσε «εύκολα να προκαλέσει σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο», υποστηρίζει ότι αγνοήθηκε επειδή «ήταν η πιο οικονομική λύση», σύμφωνα με αγωγή που κατατέθηκε πρόσφατα. Λίγους μήνες αργότερα, απολύθηκε.
Ο Μάρκερτ είναι ένας από τους δύο πρώην εργαζόμενους της SpaceX που έχουν καταθέσει ξεχωριστές αγωγές για άδικη απόλυση, οι οποίες μεταφέρθηκαν στο ομοσπονδιακό δικαστήριο νωρίτερα αυτόν τον μήνα. Και οι δύο αγωγές περιλαμβάνουν παρόμοιους ισχυρισμούς, ότι δηλαδή η ταχύτητα και η εξοικονόμηση κόστους υπερίσχυσαν άλλων κρίσιμων παραμέτρων — όπως η ασφάλεια.
Οι αγωγές κατατίθενται σε μια περίοδο κατά την οποία η SpaceX επιταχύνει τις προσπάθειες της για να ετοιμάσει τον υπερβαρέων καθηκόντων πύραυλο Starship για αποστολές της NASA, εμπορικούς πελάτες και την εκτόξευση της δορυφορικής υπηρεσίας διαδικτύου Starlink. Πέρα από το πρόγραμμα Starship, η SpaceX διαχειρίζεται και τον Falcon 9 — τον πιο συχνά εκτοξευόμενο πύραυλο στην ιστορία — με 87 πτήσεις από την αρχή του έτους.
Ο Μάρκερτ εργάστηκε για 13 χρόνια στην εταιρεία πριν απολυθεί τον Απρίλιο. Υποστηρίζει ότι κατά τη διάρκεια της θητείας του, οι τεχνικοί αναγκάζονταν κάποιες φορές να εργάζονται για 15 έως 20 συνεχόμενες ημέρες, αλλά όταν εξέφρασε ανησυχίες στους προϊσταμένους του, του απάντησαν πως «το πρόγραμμα έρχεται πρώτο».
Αυτό το εξαντλητικό πρόγραμμα, σε συνδυασμό με το αγχωτικό εργασιακό περιβάλλον, είχε ως αποτέλεσμα τραυματισμούς τους οποίους — όπως ισχυρίζεται — οι τεχνικοί των πλοίων φοβούνταν να αναφέρουν.
Όταν πρότεινε να δοθεί προτεραιότητα στην εκπαίδευση και την πιστοποίηση των εργαζομένων, του είπαν ότι «δεν υπάρχει χρόνος γι’ αυτό και η εταιρεία δεν πρόκειται να ξοδέψει χρήματα», σύμφωνα με την αγωγή.
Η δεύτερη αγωγή, την οποία κατέθεσε ο υδραυλικός της SpaceX, Ντέιβιντ Λαβάλ, αναφέρει ότι απολύθηκε αφού η εταιρεία δεν φρόντισε να του παρέχει την απαιτούμενη υποστήριξη για πολλαπλούς επαγγελματικούς τραυματισμούς — μεταξύ αυτών κάταγμα στο πόδι, έντονοι πόνοι στον αυχένα, τραυματισμοί στην πλάτη και στους ώμους, καθώς και πόνος στους καρπούς.
Ο Λαβάλ υπέβαλε αίτηση για αποζημίωση εργατικού ατυχήματος για ορισμένους από αυτούς τους τραυματισμούς, αλλά όχι για όλους, καθώς φοβόταν αντίποινα, σύμφωνα με την αγωγή.
Εννέα ημέρες αφότου ζήτησε άδεια για ιατρικούς λόγους λόγω πόνου στο γόνατο από ουρική αρθρίτιδα, απολύθηκε. Ο Λαβάλ, που είναι 60 ετών, προσλήφθηκε στην εταιρεία το 2014.
Υποστηρίζει ότι η απόλυσή του εντάσσεται σε ένα ευρύτερο κύμα απομακρύνσεων ηλικιωμένων εργαζομένων, το οποίο καθοδηγείται εν μέρει από τον 28χρονο Σκοτ Χάιλερ, ο οποίος προσλήφθηκε από τη SpaceX ως νέος ανώτερος διευθυντής στα τέλη του περασμένου έτους.
Δικηγόρος που εκπροσωπεί τον Μάρκερτ αρνήθηκε να σχολιάσει, ενώ ο δικηγόρος του Λαβάλ δεν απάντησε άμεσα στο αίτημα του TechCrunch για σχόλιο. Η SpaceX επίσης δεν απάντησε στο σχετικό αίτημα.
Πρόσφατο ρεπορτάζ του TechCrunch έδειξε ότι η SpaceX ξεπέρασε τους ανταγωνιστές της στους δείκτες εργατικών ατυχημάτων για το 2024. Δεδομένα της Υπηρεσίας Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (OSHA) έδειξαν ότι το συγκρότημα Starbase στο Τέξας κατέγραψε ποσοστό ατυχημάτων 4,27 ανά 100 εργαζόμενους πέρσι — σχεδόν τριπλάσιο από τον μέσο όρο του κλάδου της αεροδιαστημικής βιομηχανίας, που είναι 1,6.
Ο Μάρκερτ, κάτοικος της κομητείας του Λος Άντζελες, δεν προσδιορίζει ρητά σε ποιο σημείο εργάστηκε στη SpaceX. Ωστόσο, η αγωγή αναφέρει ότι συνεργαζόταν με τεχνικούς πλοίων. Οι επιχειρήσεις ανάκτησης καλυμμάτων πυραύλων της SpaceX στη δυτική ακτή παρουσιάζουν τα υψηλότερα ποσοστά τραυματισμών από όλα τα σημεία της εταιρείας, σύμφωνα με τα αρχεία της OSHA, με δείκτη ατυχημάτων 7,6 ανά 100 εργαζόμενους.
Και οι δύο αγωγές κατατέθηκαν αρχικά στο Ανώτατο Δικαστήριο της κομητείας του Λος Άντζελες και στη συνέχεια μεταφέρθηκαν από τη SpaceX στο Ομοσπονδιακό Περιφερειακό Δικαστήριο της Κεντρικής Περιφέρειας της Καλιφόρνια.
Content Original Link:
" target="_blank">