Σπάνιες γαίες: Πώς η Ιαπωνία προετοιμάστηκε για την πίεση της Κίνας
Πολύ προτού η Κίνα επιβάλει στις αρχές Απριλίου περιορισμούς στις εξαγωγές σπάνιων γαιών και μαγνητών που χρησιμοποιούνται ευρέως στους τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, της ρομποτικής και της άμυνας, η Ιαπωνία είχε προετοιμαστεί για να αντιμετωπίσει την πίεση του Πεκίνου, κυρίαρχου παίχτη στον τομέα παγκοσμίως.
Η χώρα της Ανατολικής Ασίας βυθίστηκε σε πανικό το 2010, όταν η Κίνα επέβαλε απαγορεύσεις στις εξαγωγές σπάνιων γαιών, στοχεύοντας ειδικά το Τόκιο, έπειτα από έντονη εδαφική μεταξύ τους διαμάχη.
Το εμπάργκο διήρκεσε μόλις δύο μήνες, αλλά ήταν αρκετό για να παρακινήσει την τέταρτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου να αλλάξει τη στρατηγική της όσον αφορά την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας της.
Παράλληλα με την αποθήκευση, την ανακύκλωση και την προώθηση εναλλακτικών τεχνολογιών, η Ιαπωνία επένδυσε έκτοτε σε μεγάλο βαθμό σε έργα σπάνιων γαιών εκτός Κίνας — ιδίως στην αυστραλιανή Lynas, τον μεγαλύτερο παραγωγό του κλάδου στον κόσμο μετά την Κίνα.
Ως αποτέλεσμα, η συνολική εξάρτηση της Ιαπωνίας από τις σπάνιες γαίες της Κίνας έχει μειωθεί σε κάτω από 60% από πάνω από 90% το 2010, σύμφωνα με στοιχεία της Argus Media.
Πηγές που επικαλείται το CNBC αναφέρουν πως η Ιαπωνία σχεδιάζει να μειώσει περαιτέρω την εξάρτησή της από τις κινεζικές εισαγωγές σπάνιων γαιών σε ποσοστό κάτω του 50% φέτος.
Η Κίνα είναι η αδιαμφισβήτητη ηγέτιδα της αλυσίδας εφοδιασμού κρίσιμων ορυκτών, παράγοντας σχεδόν το 70% της παγκόσμιας προσφοράς που προέρχεται από ορυχεία.
Η «μεταμόρφωση» της αλυσίδας εφοδιασμού της Ιαπωνίας θεωρείται τόσο πρότυπο για τις δυτικές χώρες όσο και υπενθύμιση του πόσο δύσκολο είναι να ξεφύγει κάποιος από την επιρροή της Κίνας στον τομέα των κρίσιμων ορυκτών.
Η Ιαπωνία έχει σημειώσει πρόοδο μέσω της Lynas και των διεθνών αλυσίδων εφοδιασμού της, επενδύοντας όχι μόνο στην εξόρυξη σπάνιων γαιών, αλλά και στις εγκαταστάσεις που απαιτούνται για την επεξεργασία τους. Ωστόσο, η χώρα έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί.
Η πρόκληση
Οταν ξεκίνησε ο δασμολογικός πόλεμος, το πρώτο πράγμα που έκανε η Κίνα ήταν να ξεκαθαρίσει ότι θα σταματήσει να εξαγάγει σπάνιες γαίες.
Οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη πληγεί από τους περιορισμούς στις εν λόγω εξαγωγές και πολλές από αυτές ανησυχούν όλο και περισσότερο για τις συνέπειες στην παραγωγή.
Η αναστάτωση δεν άργησε να επεκταθεί και στις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Suzuki Motor ανέστειλε την παραγωγή του δημοφιλούς μοντέλου αυτοκινήτου Swift νωρίτερα αυτό τον μήνα, με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης να αποδίδουν την κίνηση στους περιορισμούς της Κίνας.
«Πρέπει να συνεχίσουμε να αναζητούμε εναλλακτικές λύσεις για το μέλλον, διατηρώντας την ευελιξία μας», σχολίασε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Ιβαν Εσπινόζα στο CNBC, νωρίτερα αυτό τον μήνα.
Οι φορολογικές ελαφρύνσεις και οι επιδοτήσεις θα είναι «απαραίτητες» για να διασφαλιστεί ότι η μη κινεζική παραγωγή θα αναπτυχθεί και θα επεκταθεί, σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου. Οπως επισημαίνουν άλλωστε, οι σπάνιες γαίες χρησιμοποιούνται σχεδόν σε κάθε σύγχρονη βιομηχανία.
Πηγή: CNBC
Content Original Link:
" target="_blank">